Selamat Datang ke Blog Saya
semoga bahan yang ada dalam blog ini sedikit sebanyak dapat memberi input kepada anda

MY LOVELY

Rabu, 5 Oktober 2011

TERAPI KELUARGA (family therapy)


Terapi keluarga ialah satu bentuk psikoterapi yang melibatkan semua ahli-ahli satu keluarga luas atau nuklear. Ia mungkin dikendalikan oleh sepasang ahli-ahli terapi—sering seorang lelaki dan seorang wanita—merawat isu-isu kelamin yang berkaitan atau berkhidmat sebagai model peranan untuk anggota keluarga. Walaupun beberapa jenis terapi keluarga berdasarkan kelakuan atau prinsip-prinsip psikodinamik, bentuk yang paling meluas berdasarkan kepada teori sistem kekeluargaan, satu pendekatan yang menganggap keseluruhan keluarga itu sebagai unit rawatan , dan menekankan faktor sedemikian sebagai perhubungan dan corak-corak komunikasi daripada sifat-sifat atau gejala-gejala dalam anggota individu.

Tujuan terapi keluarga adalah bagi mengenal pasti dan merawat masalah keluarga yang menyebabkan disfungsi. Terapi menumpukan pada peningkatan dalam bidang-bidang tertentu berfungsi untuk setiap anggota, termasuk komunikasi dan kemahiran menyelesaikan masalah.
Terapi keluarga kerap disyorkan apabila:
• Seorang anggota keluarga mempunyai skizofrenia atau menderita akibat satu lagi psikosis teruk ; gol dalam hal ini adalah bagi membantu ahli-ahli keluarga lain faham gangguan dan menyesuaikan kepada perubahan psikologi yang boleh jadi berlaku pada pesakit itu.
• Masalah-masalah menyeberang sempadan-sempadan generasi, seperti apabila ibu bapa berkongsi sebuah rumah dengan datuk nenek, atau anak-anak adalah dinaikkan oleh datuk nenek.
• Keluarga-keluarga terlencong norma-norma sosial (ibu bapa belum berkahwin, pasangan-pasangan gay membesarkan anak-anak , dan lain-lain.). Keluarga-keluarga ini mungkin atau mungkin tidak masalah dalaman, tetapi boleh bermasalah oleh sikap-sikap kemasyarakatan.
• Ahli-ahli datang dari bercampur-campur bersifat perkauman, kebudayaan, atau latar belakang-latar belakang agama.
• Seorang ahli menjadi scapegoated, atau rawatan mereka dalam terapi individu dilemahkan.
• Mengenal pasti masalah-masalah pesakit kelihatan tidak dapat dileraikan mengikat kepada masalah-masalah bersama anggota keluarga lain.
• Satu bercampur (iaitu langkah) keluarga mempunyai kesukaran penyesuaian.

Huraian
Terapi keluarga ialah satu perkembangan agak akhir-akhir ini dalam psikoterapi. Ia bermula tidak lama selepas Perang Dunia Kedua, apabila doktor-doktor yang merawat pesakit-pesakit skizofrenia mendapati yang keluarga-keluarga pesakit-pesakit berkomunikasi dalam cara-cara terganggu. Doktor-doktor juga mendapati yang gejala-gejala pesakit-pesakit naik atau jatuh menurut tahap ketegangan antara ibu bapa mereka. Pemerhatian-pemerhatian ini membawa kepada mempertimbangkan sebuah keluarga sebagai satu organisma (atau sistem) dengan peraturan-peraturan dalamannya sendiri, corak-corak berfungsi , dan kecenderungan bertahan terhadap perubahan. Bila ahli-ahli terapi bermula merawat keluarga-keluarga sebagai unit-unit keseluruhan daripada menumpukan hanya pada memasukkan ke hospital ahli, mereka menemui itu dalam banyak kes anggota keluarga skizofrenia diperbaiki. (Ini tidak bermakna yang skizofrenia disebabkan oleh masalah keluarga, walaupun mereka boleh memburukkan gejala-gejalanya.) Pendekatan ini kemudian digunakan ke atas keluarga-keluarga dengan masalah selain daripada skizofrenia. Terapi keluarga menjadi satu bentuk semakin biasa rawatan sebagai perubahan dalam masyarakat Amerika dibayangkan dalam struktur-struktur keluarga; ia juga berguna apabila seorang kanak-kanak atau anggota keluarga lain membangunkan satu penyakit fizikal serius.

Terapi keluarga cenderung untuk menjadi tempoh singkat, biasanya beberapa bulan dalam panjang, bertujuan untuk menyelesaikan masalah khusus seperti gangguan-gangguan pemakanan, kesukaran-kesukaran dengan sekolah, atau pelarasan-pelarasan untuk kematian atau penempatan semula geografi. Ia tidak biasanya digunakan untuk penyusunan semula jangka panjang atau intensif keluarga-keluarga yang dengan teruk disfungsi.
Dalam sesi terapi, semua ahli keluarga dan kedua-dua ahli-ahli terapi (jika terdapat lebih daripada satu) hadir. Ahli-ahli terapi cuba menganalisis komunikasi dan interaksi antara semua ahli keluarga; mereka tidak menyebelahi ahli-ahli khusus, walaupun mereka boleh membuat komen-komen sekali-sekala untuk membantu ahli-ahli menjadi lebih sedar corak-corak dahulunya dipandang ringan. Ahli-ahli terapi yang bekerja sebagai satu pasukan juga kelakuan baru contoh melalui interaksi mereka dengan satu sama lain.
Terapi keluarga berdasarkan kepada teori sistem, yang melihat keluarga sebagai satu organisma hidup yang lebih daripada jumlah anggota individunya dan menilai ahli-ahli keluarga dalam soal kedudukan atau peranan mereka dalam sistem itu. Masalah-masalah adalah dilayan dengan mengubah cara sistem bekerja daripada mencuba untuk "menetapkan" seorang ahli khusus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan